Nyttiga chokladmuffins.

Idag kom mina två bröder förbi en sväng med brorsonen. Sen försvann alla ut till campingen till mormor och morfar. Jag stannade hemma. Jag vet jag är en trååkmåns!

Det är massor med fest ikväll i nässjö men jag väljer att stanna hemma. Jag är trött och känner för en mysig hemmakväll :)



Idag har jag bakat nyttiga muffins! Ja, det är möjligt. De blev väldigt goda med. Här kommer receptet:

Ingredienser:
2-3 dl fullkorns mlöj av dinkel
1 dl fiberhavregryn
1 dl hackad mandel
1-2 msk flytande honung
2 tsk bikarbonat
5 msk grovhackad mörk choklad ( minst 72 % kakaohalt )
1 banan
1/2 dl rapsolja
1 uppvispat ägg
2 dl naturell lättyoghurt vanilj

Gör så här:
Sätt på ungen på 200 grader, blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När allt är blandat tillsätter du under omrörning, honung, rapsolja, vaniljyoghurt, mosad banan, mörk hackad choklad och det uppvispade ägget. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i formar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler.

Smidigt, snabbt, enkelt och väldigt gott :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0